Mamsi's mat

Mamsi's mat

tirsdag 3. september 2013

Ovnsbakt torsk med grønnsaker

Etter sterke ønsker og mye mas av mor, har jeg i dag stelt i stand studentmat en matblogg verdig! Ikke bare det, det er i tillegg fisk som står på menyen. Mine to samboere er for tiden sengeliggende med feber og tett nese, eller "fadderukesyken", som det heter her i Trondheim. Dette innebærer jo en noe nedsatt smakssans, men begge to synes nå i alle fall dagens middag falt i smak :)
Når jeg selv led av fadderukesyken sist uke, ringte jeg hjem og fikk streng beskjed om at her var det bare grønnsaker, vitaminer og sunn mat som gjaldt. Så da tenkte jeg at jeg fikk ta litt ansvar, og fore de andre med mat man blir frisk av.
Dagens oppskrift kommer fra REMA1000s "middag til under hundrelappen", noe som tilsier at maten ikke bare er sunn og god, men også billig!

Det du trenger er:
500 g torskefilet
200 g poteter
1 løk
2 gulrøtter
1 fennikel
6dl grønnsaksbuljong
2 dl fløte
1 ss hvitvinseddik
1/2 ts timian
Salt og pepper
1 ts maizena
2 tomater

Del poteter, løk, gulrot og fennikel i passe store biter og kok dem møte i grønnsaksbuljong.
Ta opp grønnskaene og hell fløte i buljongen.
Her sier oppskriften at man skal bruke matfløte, men hjemme hos mamma har jeg lært at: "det finnes bare en fløte", så jeg brukte kremfløte i stedet ;). La det koke litt inn.
Smak til med hvitvinseddik, timian salt og pepper.
Rør maizena ut i litt kald vann og jevn sausen til passe tykk.

Legg fiskestykkene i en ildfast form sammen med grønnsakene og tomater i skiver. Hell over sausen og bak i ovn i ca 10-15 minutter på 190 grader.

God middag - Fanny




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar